Het effect van een diepe bindweefselmassage

Ga je van een diepe bindweefselmassage net zo hoog springen als een kangoeroe? Dat beloof ik niet. Maar wist je dat de reden dat kangoeroes zo hoog en ver kunnen springen te maken heeft met de elastische kracht van hun bindweefsel en dat mensen dezelfde kinetische opslagkracht in hun bindweefsel hebben. Maar in hoeverre gebruiken we deze capaciteit?

De aanleiding van deze blog is dat ik momenteel kennis maak met de techniek van de diepe bindweefselmassage, ook wel deep tissue massage genoemd. Als ik deze techniek gebruik, zie en voel ik wat het doet met het lichaam. Deze effecten gaan verder dan de ontspanningsmassage die ik tot nu toe gewend ben te geven. De cliënt heeft een intensere ervaring. Graag neem ik jullie mee in de wondere wereld van jouw bindweefsel. Wat is bindweefsel eigenlijk en wat heeft het voor functie in jouw lichaam? Wat is een diepe bindweefselmassage? En wat is het effect van een diepe bindweefsel massage?

De kracht van ons bindweefsel

Bindweefsel is een veerkrachtig netwerk waar de botten, spieren en organen bij elkaar worden gehouden. Het zit overal. Het zijn de pezen, de banden, het weefsel tussen spieren en rondom organen. Het ziet eruit als een aaneengesloten, folieachtig weefsel wat het hele lichaam omgeeft. Bindweefsel bestaat voor het overgrote deel uit water waardoor het ervoor zorgt dat de verschillende weefsels goed langs elkaar heen kunnen glijden. Bindweefsel heeft prachtige structuren. Wil je zien hoe het eruit ziet, kijk dan dit filmpje.

Bindweefsel is enorm sterk en reageert op trekkrachten. Op het moment dat het weefsel niet wordt belast, neemt het weefsel af en vice versa. Een hardloper heeft bijvoorbeeld een goed ontwikkelde IT-band oftewel veel bindweefselmassa aan de zijkant van het been wat vaak stug en hard is. Bij mensen in een rolstoel is het weefsel in dit gebied juist zacht. Bindweefsel kun je vergelijken met een springveer. Hoe soepeler het bindweefsel hoe meer veerkracht in het lichaam.

Houd je bindweefsel in conditie

Het is belangrijk dat bindweefsel zijn elasticiteit behoudt zodat het trekkrachten kan opvangen waarbij souplesse blijft bestaan. Door een gebrek aan (diversiteit van) beweging wordt de capaciteit van het bindweefsel om water aan zich te binden steeds minder. Bindweefsel bestaat namelijk voor het overgrote deel uit water. Als de lagen minder goed langs elkaar heen schuiven dehydrateert dat gebied. Daardoor verandert de bindweefselstructuur van golvend en elastisch naar verkalkt en stijf. Daarmee wordt het kwetsbaar gebied.

Het is dus belangrijk dat je jouw bindweefsel in conditie houdt. Maar hoe doe je dat? Veel sportactiviteiten zijn gericht op de spieren maar weinig op het bindweefsel. Gezond bindweefsel reageert als een springveer terwijl ongezond bindweefsel reageert als een slap matras.

Omdat 50% van de belangrijke vezels in het bindweefsel jaarlijks vervangen worden, is het mogelijk om meteen wekelijkse op bindweefsel gefocuste training binnen 6 tot 24 maanden soepel bindweefsel te creëren.

In een op bindweefsel gerichte training zijn de bewegingen gericht op hoppen en springen waarbij de spiervezels weinig werk doen en het bindweefsel juist aan het werk is. Bijvoorbeeld joggen of touwtje springen. Ook blijkt dat bindweefsel geactiveerd wordt bij een stretching waarbij de spier geactiveerd wordt. Je stretcht en spant dan gelijktijdig de spieren aan. Zorg ook voor een dynamische stretch. Dat houdt in beweging en variatie in poses vanuit de stretch.

Wat nog meer belangrijk is, is om de bewegingen onvoorspelbaar te maken. Maak bewegingen die jouw lichaam lang genegeerd heeft en niet goed kent en speel met de zwaartekracht. Hierdoor wordt ons sensorisch zenuwstelsel geprikkeld. Door nieuwe poses in het lichaam worden nieuwe verbindingen opgeslagen in ons brein. Ook is het belangrijk om oefeningen te doen waarbij het bindweefsel de tijd krijgt zich te hydrateren. Onder druk wordt vocht uit het weefsel geperst. Het weefsel heeft ook weer tijd nodig om het vocht te herstellen. Het is dus bijvoorbeeld heel goed om in een hardloop training korte looppauzes in te bouwen.

Wil je oefeningen bekijken die gericht zijn op bindweefseltraining, kijk dan op youtube. Onder de zoekterm fascial fitness vind je diverse filmpjes over dit onderwerp.

Het effect van de diepe bindweefselmassage

Een diepe bindweefselmassage draagt ook bij aan het soepel krijgen van het bindweefsel. Bij een diepe bindweefselmassage wordt het lichaam diep aangeraakt. Het tempo is langzaam. Daarbij worden niet alleen mijn handen maar ook knokkels, een vuist, onderarm of elleboog gebruikt. Het belang van communicatie om samen de juiste druk en diepte te bepalen is belangrijk. Het is niet de bedoeling dat je pijn ervaart en verkrampt maar ook niet dat het gevoel ontstaat dat het lichaam onvoldoende druk en daarmee aandacht heeft gekregen.

De effecten zijn divers. Lang opgehoopte spanning en spanningspatronen in lichaam en geest worden losgelaten. Door de diepe druk en de communicatie word je bij de les gehouden in de massage om in contact met het lichaam te zijn waardoor meer (lichaams)bewustzijn ontstaat. Er kunnen daarbij ook emoties vrijkomen vanuit ervaringen die het lichaam heeft opgeslagen en niet verwerkt. Over het algemeen ervaar je na een diepe bindweefsel massage meer soepelheid, mobiliteit en bewegingsvrijheid in het lichaam.

Wil je ook een diepe bindweefselmassage proberen?

Recent Posts